Nowy wiadukt w Terespolu

3 lipca 2020 r. PKP Polskie Linie Kolejowe SA podpisały porozumienie w sprawie współpracy przy opracowaniu dokumentacji przedprojektowej dla nowego skrzyżowania bezkolizyjnego w Terespolu na linii Warszawa – Terespol i drodze wojewódzkiej nr 698 w kierunku Siedlec. Inwestycja usprawni układ komunikacyjny miasta i zapewni bezpieczeństwo w ruchu drogowym i kolejowym.

PKP Polskie Linie Kolejowe SA, Województwo Lubelskie i Gmina Miasto Terespol podpisały porozumienie w zakresie opracowania dokumentacji przedprojektowej – koncepcji programowo przestrzennej dla budowy skrzyżowania dwupoziomowego w Terespolu. To pierwszy etap inwestycji, która całkowicie wyeliminuje ryzyko kolizji w ruchu drogowym i kolejowym oraz usprawni komunikację. Nowy obiekt zastąpi dotychczasowy przejazd kolejowo-drogowy. Inwestycja obejmie budowę bezkolizyjnego skrzyżowania wraz z budową przyległego układu drogowego.

Porozumienie przewiduje wspólne przygotowanie dokumentacji przedprojektowej obejmującej koncepcję programowo-przestrzenną i wstępne oszacowanie kosztów przedsięwzięcia. PKP PLK SA ogłoszą przetarg i wyłonią wykonawcę koncepcji, która określi warunki techniczne oraz wskaże możliwe warianty budowy. Szacunkowy koszt to ok. 180 tys. zł. Koncepcja powinna być gotowa w II kwartale 2021 roku. Zasady współpracy w zakresie realizacji i finansowania kolejnych etapów zostaną określone w odrębnych porozumieniach.

Chcemy, by kolejowe trasy zapewniały dogodny dostęp do pociągów i podróże w atrakcyjnym czasie. Dla PKP Polskich Linii Kolejowych SA bardzo ważne jest również bezpieczeństwo na styku dróg i kolei, dlatego włączamy się w takie inicjatywy, jak budowa bezkolizyjnego skrzyżowania w Terespolu. To rozwiązanie korzystne dla kolei, miasta i regionu

stwierdził Ireneusz Merchel, prezes PKP Polskich Linii Kolejowych SA.

Stacja Terespol, dzięki nowej grupie torów, będzie lepiej przygotowana do obsługi dłuższych i cięższych pociągów pod względem ruchowym oraz w zakresie kontroli celno-granicznej. Przejście graniczne przyjmie więcej pociągów towarowych, co oznacza większe możliwości wymiany handlowej pomiędzy Europą i Azją.