Miasto Lublin zakupi ekologiczne autobusy od Solarisa

W stolicy Lubelszczyzny inwestuje się w rozwój floty bezemisyjnych pojazdów. Miejski przewoźnik zamówił 12 autobusów Solaris Urbino electric 12. Koszt tego zamówienia wynosi 32 miliony złotych.

Umowa pomiędzy Zarządem Transportu Miejskiego a firmą Solaris podpisana została 8 maja. Według niej 7 elektrobusów zostanie dostarczone do końca 2021 roku, a kolejne 5 w pierwszej połowie 2022 roku. Oprócz zakupu pojazdów umowa obejmuje zakup ładowarek i obsługę posprzedażową.

Elektrobusy wyposażone będą w moduły fotowoltaiczne znajdujące się na dachu, ułatwiające optymalizację zużycia energii. Urbino electric 12 będzie można naładować przez klasyczny system plug-in, ale również przez pantograf umieszczony na dachu pojazdu. Ładowanie przez pantograf trwa zaledwie kilka minut. Ładowarki, które Solaris dostarczy do Lublina to sprzęt, pozwalający na jednoczesne ładowanie dwóch pojazdów.

Zakup ten jest kolejnym etapem rozwijania floty bezemisyjnych autobusów w Lublinie. Wcześniej kupiono 15 przegubowych trolejbusów Solaris Trollino 18 oraz 20 elektrobusów Urbino electric 12.

Warto zauważyć, że elektrobus Urbino 12 electric wygrał prestiżowy europejski konkurs „Bus of The Year 2017”, okazując się lepszym modelem niż Mercedes-Benz Citaro C2 NGT, Van Hool Exqui.City 18, Irizar i2e oraz Ebusco 2.01. Jest to pierwszy polski autobus, który otrzymał ten tytuł. Nigdy wcześniej nie przyznano tej nagrody elektrobusowi.

Firma Solaris Bus & Coach została założona przez Krzysztofa Olszewskiego w 1994 roku jako Neoplan Polska. W 2018 roku 100% udziałów w firmie objęła hiszpańska Grupa CAF. Wartość sprzedaży wyniosła około 300 mln EUR. Ówczesna prezes Solarisa Solange Olszewska (żona Krzysztofa) jako przyczynę sprzedaży podawała konieczność dużych inwestycji, aby móc wejść z produkcją na wyższy poziom i sprostać rosnącym zamówieniom. Hiszpańska Grupa CAF zawarła jednocześnie wstępne porozumienie z Polskim Funduszem Rozwoju w sprawie objęcia przez PFR mniejszościowego pakietu 35% akcji spółki. Nie zostało to jednak nigdy sfinalizowane.

źródła: 300Gospodarka, Forbes