Jawa powraca na motoryzacyjną mapę Europy

Takie nazwy jak Pérák, Kyvacka, czy Panelka są z pewnością doskonale znane wielu entuzjastom motoryzacji, szczególnie tym nieco starszym, którzy pamiętają wspomniane motocykle z lat swojej młodości. Jednak od dziś, motocykle te, choć w nieco zmienionej formie, będą mogli poznać także młodsi. Jawa bowiem oficjalnie wraca na rynek.

Firma Jawa powstała w 1929 roku z inicjatywy Frantiska Janecka, czeskiego przedsiębiorcy, zajmującego się pierwotnie produkcją broni. Marka szybko stała się popularna i uplasowała się w czołówce światowych producentów i eksporterów. Czechosłowackie jednoślady były bardzo popularne również w Polsce, gdzie były używane m.in. w wojsku. Najbardziej znanym modelem był wymieniony wyżej Pérák, wyposażony w 1 cylindrowy silnik o mocy 9 KM, lub 2 cylindrowy o mocy 14 KM. Dużą popularnością cieszył się także model 353/354, będący następcą Péráka.

Sukces Jawy nie mógł jednak trwać wiecznie. W latach 90′ nastąpiło załamanie produkcji, a kondycja firmy znacznie się pogorszyła, utraciła swoją pozycję na rynku i odgrywała już jedynie marginalną rolę. W 1997 roku do życia powołano firmę JAWA Moto spol. s r.o., która przejęła nazwę i logo Jawa.

Jawa Pérák z 1952 roku

Przełom nastąpił w 2018 roku, gdy umowę licencyjną z Jawą zawarła firma Classic Legends, należąca do indyjskiego koncernu Mahindra. Jeszcze w tym samym roku Classic Legends wypuściło na rynek 3 motocykle : Jawa 300, Jawa 42 i Jawa Perak. Wszystkie te konstrukcje wyraźnie nawiązywały do motocykli produkowanych w latach 50′ i 60′.

Z miejsca zyskały one sympatię i uznanie hinduskich motocyklistów i stały się hitem sprzedaży. Zainteresowanie nową Jawą nastąpiło również w Europie. Niestety, ówcześnie sprzedaż tych motocykli na rynek europejski nie była możliwa, ponieważ nie spełniały one europejskich norm emisji spalin. To się jednak zmieniło.

Indyjski producent nieco zmodyfikował model 300, dostosowując go do realiów europejskiego rynku. Moc silnika osłabła do 23 (z pierwotnych 27) KM. Również moment obrotowy wynosi 25 Nm, zaś wcześniej wynosił 27 Nm. W motocyklu pojawił się także ABS, działający tylko na przednie koło, gdyż na tylnym zamiast tarczy znajduje się bęben hamulcowy. Tak zmodyfikowany motocykl zyskał oznaczenie 300 CL i od dziś, tj. 9 października 2020 roku jest dostępny również w Polsce. Konstrukcja jest wyraźnym odwzorowaniem modelu 353/354 produkowanego w latach 1953 – 1964. Cena wynosi nieco ponad 27 tysięcy złotych.